Monday 12 September 2011

KERABU TOMATO IKAN BILIS


Lama betul tak masukkan cerita pasal makanan kan.
masih dalam mood puasa..jd malas nak masak yg rumit2.
kalau boleh nak makan benda yg simple tapi sedap.
akhir2 ni..aku tgh gile makan ulam.
sbb aku dah jatuh cinta dgn sambal belacan.
dah 30 tahun hidup..baru tergerak hati nak rasa sambal belacan yg sblm ni..ramai sgt ckp sedap2.
jd...nak mkn sambal belacan kenal la dgn ulam2an...kan?
lambat btol kacang panjang yg aku tanam ni nak berbuah. nak buat ulam :)



semalam aku dah mkan sambal belacan dgn timun. jd..arini...tak mo la sambal belacan lagikan.
hari2 sambal belacan..mau resdung pulak nnt.
tgh kat esbok..ada tomato..jd..aku pun pe la..
ngadap pc.. gi ke myresepi...type.. kerabu tomato.
jumpa la..resepi INI.
hasilnye...
sedap sgt!!
me aku share utk korang...

  • 2 biji tomato - buang empulurnya n dihiris
  • segenggam ikan bilis goreng (bilis yg dh dikupas)
  • 1/2 biji bwg besar - dihiris
  • 3-4 biji cili padi (bergantung thp kepedasan) - dihiris
  • 1 btg serai - dihiris
  • garam
  • gula
  • jus lemon - optional
  • pak aji - klu suka

Cara-cara

  1. Ikan bilis goreng tumbuk kasar. Kemudian gaulkan semua bhn2. perasakan ngan garam dan gula. Klu nak lebih masam bleh letak jus lemon lebih.
  2. Dah siap! bleh la dihidang.......SeLaMaT Mencuba



abaikan garisan2 tu ok!

No comments:

Post a Comment