Tuesday 23 August 2011

Roselle Juice

arini tajuk n3..omputeh la plak. hihihihi
padahal boleh je type jus roselle.
dah beberapa hari yg lepas lg..kwn baik my suami bg roselle ni. 
aku ni la.. sembang2 dgn isteri ustaz tu aritu... 
kat rumah dia byk pokok roselle ni. aku pun...teringin pulak tanam..
aku mintak benih je. dia cakap..nnt..kalau ada benih dia bg la.
sekali je... selang 3 ari selepas tu..ustazah tu kirim..bunga roselle ni. byk plak tu.
waaa... aku pun seronok le. siap ada benih lg. best! best! best!
mmg sekarang ni aku dlm mood menanam. cuma polybag je dah abis kat rumah ni. kalau tak..dpt2 je benih..aku semai terus.


aku ni jakun sket. 
(org johor cakap jakun.. org perak cakap 'pergak'... sama la tu maksud dia dgn jakun)
tak pernah dapat roselle. sebelum ni...kalau ada org bg gunga roselle ni..mak yg buat semuanye. ak tau2 dah boleh minum. da manis.
so..macam baisa..bila dapat benda yg aku tak pernah dapat.
 aku akan call mak..tanya nak buat cam ner?
mak aku ni best betol la... tak pernah jemu mengajar aku.
sayang mak!
seperti gambar diatas..aku ada kopak2kan kelopak dia.
 sbb kita kena buang dia punya biji kat dalam tu dulu. bila dah buang biji tu...baru la basuh n rebus.
masa rebus tu..jgn letak gula lagi k.
dah dapat jus dia..baru la taruk gula.mengikut kesesuaian. kena matchkan dgn rasa masam roselle.
aku suka sgt la air roselle ni.
my suami cakap...roselle mengandungi 3kali ganda vitamin C berbanding buah limau.
aku pun tak pasti...betul ke fakta ini.
oh ya! gambar jus rosellenye takde...sbb bila buat..selalunye terlupa nak amik gambar.
sorry!

No comments:

Post a Comment