Sunday 17 July 2011

Cucur Jagung

hik..hik..hik... klakar.. klakar..klakar,, cucur pun nak kena post ke? sume orang tahu cara buat cucur ni kan. bukan susah sgt pun. tepung dgn air garam je. ape2 pun..aku tak kira. aku nak post jugak. hahaha..

orang johor tempat aku la.. panggil jemput-jemput. aku sebelum mai perak ni..tak biasa panggil cucur. bila mai cni...bila aku panggil jemput-jemput..semua tercengang. hahaha.. sudahnye...aku panggil cucur jugak la. walau hakikatnye...mulut aku ni lebih suka nak panggil jemput-jemput.
pagi tadi aku menjemput2 cucur jagung. sebabnye jagung kat rumah banyak sangat. aku tengok macam nak kering je dah jagung tu. rebus sudah..bakar pun sudah. so..otak aku yg kreatif ni pun...terfikir la utk mencucur.
jagung ni jadi byk bukan sbb pe... ini semua hasil titik peluh aku dgn adik2 ipar aku..menanam jagung ni.

nk citer sket punya la bengong aku ni.. pak mertua ku suh aku tanam jagung. dia ajar dah cara2nye. dia ckp 1 lubang masuk 2 biji benih je. tp..aku ni degil. hahaa.. bukan pe..aku tgk..cuaca panas. tanah kering. benih jagung tu pun aku tgk..cam keras je. cam ner nak tumbuh. pulak tu..pak mertua ku bilang... tak payah siram. aku...???? boleh hidup ke nnt. tp..dah sbb pak mertua ku suruh..aku tanam jugak la. 1 lubang..paling sikit aku letak 5 biji. paling byk..aku rsa lebih dari 10bji. hahaha... dgn confident nye aku pk..mesti susah hidup ni. jd..kalau bubuh byk2..mesti paling kurang 1 bji mesti naik. 3hari selepas tu..naik dah pucuk daunnye. merepek tak ingat la pak mertua ku.. sbb naik serumpun. byk2! rapat2 pulak tu. hahaha.. baru la aku tahu. rupa2nye..setiap biji benih tu..berpotensi hampir 100% utk hidup.

alamak..HB ku nak tido dah.. x syok pulak aku menaip lg sorg2 dpn pc ni. cauuuuuuuuuuu!!

No comments:

Post a Comment