Wednesday 20 July 2011

JAGA KESIHATAN

salam bersiaran...
ingatkan hari ni nak cerita pasal kuih tako. tapi..fikiran aku di penuhkan dgn kerisauan tahap kesihatan ibu mertuaku.


rasa nak marah pun ada. tak tahu la..nak marah kat dia ke..nak marah dkt diri aku sendiri sbb tak pernah nak tegur berterusan tentang air yg dia buat tu manis sgt. terlalu manis. aku rasa..org kelantan pun tak minum manis mcm tu. aku nak selalu tegur pun... serba salah juga sebenarnya. ye lah.kita ni menantu je. nnt dikata kita control makan minum dia pulak. tp..bila dah jadi macam ni..aku rasa...aku kena bertegas la. lantak pi la dia nak kata aku ni menantu control pun. dia nak ngadu kat pak mertua ku pun..biaq pi la.
argggh! rasa nak nangis la pulak!
 
tadi petang ibu mertua ku gi klinik sbb dia mengadu kaki dia sakit yg berpunca dari ibu jari dia. dia kata mungkin dia ada trpijak tulang ikan. dia  tunjuk kat aku tapak ibu jari dia tu. aku tgk macam nak bernanah. tp kecik je la. aku suh dia gi klinik biar doktor yg buang kalau betul termasuk tulang ikan. sbb dia ada kencing manis. bahaya kalau ada luka. sekali pergi...rupanya bukan tulang ikan masuk da... doktor ckp sbb kencing manis dia dah berada di tahap yg kritikal. adeh tak dapat bygkan. mak aku yg kat johor tu pun kencing manis gak. tp..alhamdulillah. sbb mak selalu je gi check up kat klinik. ubat mkn dgn teratur. ayah pun selalu je pantau mak. tak minum manis2. alhamdulillah. rindu kat mak! argh! rasa nak nangis sbb terlalu rindu kan mak.
tp..ibu mertua ku ni... tak wat check up langsung! ubat klinik bg tak nak mkn! makan minum manis2! anak2 dia pun selalu ngadu kat aku yg ibu mertua ku ni mmg kuat manis. bila dapat tahu yg dia dah di tahap kritikal...aku perlu bertindak. kepala otak ku ligat..rewind apa ubat2 tradisional yg mak aku amalkan. aku nak bg kat ibu mertua ku. dan..aku juga ada search beberapa info and petua/ubat tadisional utk penyakit kencing manis atau diabetes nih. antaranya yg INI.
aku dah mintak izin tuan tanah utk copy kat sini. jd sekarang kita tunggu permission dr dia.

so, wat masa sekarang....kena jaga pemakanan dia.eh! peringatan ni utk aku juga. sbb terdapat faktor keturunan kat aku ni.  :) bersama2lah kita menjaga kesihatan. tak guna duit berjuta2..tp..badan tidak sihat. sihat itu nikmat!

No comments:

Post a Comment