Friday, 22 July 2011

PENGAT LABU..Manisnyeee...!!

salam bersiaran. Assalamuaalikum.
malam ni aku nak masukkan cerita pasal pengat. masa aku kat johor dulu..aku tak panggil pengat. aku panggil bubur. bubur labu. bila dtg perak ni...orang sini sume panggil pengat. jadi..aku pun panggil la pengat.

sebenarnya...aku ada byk sgt labu kat sini. aku tak tahu nak buat ape. setakat ni aku dah try..muffin labu kukus, pengat labu..and buat lauk..masak lemak. ada sesiapa boleh bg cadangan lain. hahaha.. perasaan betol aku ni..sape la nak baca blog aku yg hampeh ni. perasan betol la. hahaha.
utk sesiapa yg tersesat dan tak tahu macam mana nak buat pengat labu ni.. boleh la mencubanye.senang sgt. resepi dari mak (rindu kat mak di johor). jadi..bila resepi dari mak.. takde lah sukatan. ikut suka hati je nak byk mana. nak lemak..lebihkan santan. nak manis..lebihkan gula.



pengat labu..manisssnyeee!

bahan-bahan:

santan
gula merah

gula pasir (kalau tak nak kuah hitam sgt..boleh la tambah gula pasir utk maniskan dia)
daun pandan (simpul..utk wangikan je)
labu (semestinye...potong kiub)

cara:
campur semua..dan masak dgn api sederhana. selalu kacau... sampai labu lembut.

oh ya! sebenarnye..kalau nak lagi sedap..tambah la sagu. sagu kot nama dia.. yg bulat2 berkilat tu. aku masak..ape yg ada je. lagi pun..aku bukan suka sgt manis2 ni. biasanya..aku mkn dlm 10 sudu je. tu pun dah kira byk. en.suami yg minat sgt pengat2 ni.
culalah. senang je....

No comments:

Post a Comment