Tuesday 26 July 2011

Kek Cream Crackers Kukus

setelah mengedit blog mlm td... aku masih tak puas ati. cam ner la nak bg blog ni cantik..sedap mata memandang. ermm.. mlm td..lepas balik keje.. aku mmg dah nekad nak buat kek ni. sbb aku susah ati tgk biskut yg aku be li tu..tak di usik2. lg2 pulak..tak lama lg bulan puasa.


dah dekat sebulan gak..aku sediakan brag2 nak buat kek ni. tp..asik tak de msa je. jd..mlm td..dgn tekatnye aku buat juga..walaupun terpaksa tinggalkan kejap cerita korea yg sdg aku ikuti sirinye.

resepi ni aku dpt kat myresepi tgk baragn2 ni mudah sgt. ringkas. tp..aku try ubah dr butter ke marjerin. hohohoh..tak tau nak komen.. jd ke tak spt resepi asal. tp...HB aku berkali2 puji sedap. aku try mkn..pun sedap juga. sambil tunggu kek kukus..aku kejap2 menjeling tv. hahaha.. sampai la siap. kejap je.. sbb adunan ni mmg best. dapat sket je. ok la..utk org yg baru2 nak cuba. tak rugi. sedang2 layan2..korean drama.. HB balik bwk kawan2 dia..ada hal bisnes yg di bincang.. HB suruh aku potong cepat kek yg aku baru buat tu. jd..aku tak sempat nak snap byk. dpt 2 keping ni je. sbb Hb suh cepat. ye la..dah kul 12mlm time tu.


mungkin sbb aku ubah guna marjerin..tu yg adunan dia cam pekat sket. susah nak ratakan dlm loyang. tp... sebenarnye..cantik je kek ni jadi. tp..dah kelam kabut..tak dpt amik angle yg menarik.
sedap la kek ni..rsa dia nak mcam kek sarawak sket2. sesiapa yg nak try..leh lah try ye.
 ica mintak izin nak copy resepi dari THE STAR ni..kat sini ye. terima kasih.

Bahan-bahan ( 1 biji (sedang2 je) )

by :opahiscooking
  • 250g butter
  • 170g gula castor
  • 200g cream crackers (dikisar halus)
  • 5 biji telur (kiter letak 3 biji je)
  • 1 sudu besar serbuk koko (kiter guna emulco coklat)

Cara-cara

  1. Pukul butter dan gula hingga kembang
  2. Masukkan telur (sebiji-sebiji) dan pukul lagi
  3. Setelah sebati, masukkan cream crackers yang telah dikisar halus dan gaul sebati
  4. Bahagi adunan kepada 2. Tambahkan serbuk koko ke dlm salah satu adunan
  5. Sapu loyang dengan sedikit mentega/minyak (ohh..terlupa nak bagitau.. kukus kena sediakan awal2.. macam biasa la ^.^)
  6. Boleh la tuang adunan ke dlm loyang (ikut suka nak mula dgn yang putih atau coklat)
  7. Kukus setiap lapisan selama 5 minit (kalau guna loyang besar, lapis tu mungkin nipis, so kukus dlm 3 minit)
  8. Buat la sampai adunan habis
  9. *kiter buat tak guna mixer tu yang tak berapa nak gebu kot.. cream crackers pun kiter tumbuk je, tu yang tak berapa nak halus... tapi rasa nyer tetap maintain ^.^
  10. Cuba la ^.^

No comments:

Post a Comment